Navigator

V dvosedežnih vojaških letalih sta vlogi razdeljeni tako, da na sprednjem sedežu sedi pilot, ki upravlja letalo, torej z njim leti, na zadnjem sedežu pa sedi pilot – navigator, ki opravlja v različnih letalih različne naloge.

Ponavadi je njegova skrb delo z radarskimi sistemi na letalu, upravljanje z oborožitvijo, navigacija letala, radijska komunikacija z ostalimi letali in podporo, njemu pa je zaupana tudi skrb za izstrelitev iz letala, če gre kaj narobe. Ta naloga je zaupana navigatorju zato, ker piloti običajno poskušajo do zadnjega rešiti letalo, kar pa se izkaže da je potem prepozno za izstrelitev.

Potreba po drugem sedežu na vojaškem letalu se je pojavila zato, ker so postali sistemi na letalu prezahtevni za upravljanje, da bi lahko vse to počel en sam pilot.

V različnih letalih se pilotu na zadnjem sedežu različno reče. Na letalu F-14 je bil to RIO – Radar intercept officer, na nekaterih letalih je to WSO – Weapon systems officer, CSO – Combat systems officer, na nekaterih letalih se mu reče preprosto navigator.

vir: wiki
vir: wiki

Jaz čedalje bolj verjamem v to, da tudi ljudje delujemo podobno kot dvosedežno letalo in da to, kar mi dojamemo kot sebe, sta dejansko dva in sicer “boots on the ground“, torej pilot, ta zavedni del nas, ki se odloča, kaj bo počel, s kom bo bil ali kaj bo v določeni situaciji rekel ter navigator, pilot na zadnjem sedežu, ki pa je očem neviden in skrit nekje v podzavesti. Ta s pomočjo ustvarjanja misli in občutkov sugerira pilotu. Komunikacija med njima pa poteka prek mehanizma, ki mu rečemo “notranji dialog“. In praktično skoraj vse kar ljudje počnemo, se najprej začne kot misel. Tudi če navzven izgleda, kot da ne počnemo nič, dejansko prek tega notranjega dialoga lahko počnemo veliko – razmišljamo, delamo načrte ali se obremenjujemo z malenkostmi. In seveda če je navigator aktiven (up and running), nismo nikdar zares sami. Je pa sposoben sprožati občutke osamljenosti, če hoče oziroma če želi, da nekaj storimo na tem področju.

Ta navigator ima kot kaže tudi številne posebne sposobnosti, ki ne bi bile mogoče, če ne bi bili ljudje na tem nivoju nekako povezani prek nam še nepoznanega višjega nivoja zavesti. Tako recimo ta naš navigator ve, če nam kdo poskuša prodati bučke in to mi potem zaznamo kot slutnjo, da nam nekdo laže. Naš navigator ve, če nas kdo vara in to mi potem dojamemo kot sum v podzavesti, ki ga je potrebno raziskati. Ampak takih subtilnih sporočil našega navigatorja je cel kup. Tudi opozorila za razne nevarnosti. Včasih se temu reče tudi šesti čut. Navigator ima torej nekaj, čemur lahko rečemo situation awareness in to je več kot samo naš zavestni del.

Tako kot vojaško lovsko letalo lahko leti par metrov nad zemljo, z veliko hitrostjo po dolini senc in teme ali visoko nad oblaki, kjer se lahko vidi ukrivljenost planeta, lahko dela ostre zavoje, ali leti s konstantno hitrostjo predvidljivo naravnost proti obzorju, tako se lahko nekaj podobnega dogaja tudi nam v življenju.

V vojaškem letalu ima ponavadi krmilno palico (joystick) in ročico za krmiljenje potiska motorjev (thrust lever) v roki pilot, torej on dejansko odloča, kam bo letelo letalo, na kakšni višini, kako hitro ali kako oster zavoj bo izvedlo. Torej če mi od daleč opazujemo letalo v zraku, dejansko opazujemo, kaj dela pilot, ne njegov navigator.

Verjetno se izkaže, da če želiš v življenju kolikor toliko uspešno priti skozi, moraš aktivno upravljati s svojim navigatorjem v podzavesti, torej predvsem aktivno upravljati lastne misli in občutke, sicer se lahko hitro zgodi, da se znajdeš v dolini senc in teme, kjer ni sonca oziroma tam, kjer si ne želiš biti.

Je pa zabavno razmišljanje, na kaj se dejansko tvoj navigator spozna in v čem je res dober? Ker če to odkriješ, morda odkriješ način, kako uspeti v življenju.

Nekateri imajo navigatorje, ki so dobri osebni trenerji in motivatorji in jih vzpodbujajo da trdo trenirajo iz dneva v dan in potem najboljši postanejo razni svetovni prvaki in zmagovalci. Nekateri imajo navigatorje, ki jih spodbujajo k raziskovanju in odkrivanju ter so potem lahko vrhunski znanstveniki. Nekateri imajo navigatorje, ki radi zbijajo šale in jim je bistvo, da lahko vsak dan nasmejejo svojega pilota ali okolico. Nekateri imajo navigatorje, ki so misleci in jim je mučno, če mora pilot kaj sezidati ali odmašiti odtok ter mu potem pri takih opravilih ne nudijo ustrezne podpore. Nekateri navigatorji želijo pomagati ostalim, zlasti tistim, katerih navigatorji so zaradi takšnih ali drugačnih razlogov zašli v težave ali se ne znajdejo najbolje. Nekateri navigatorji so dobri ljubimci, nekateri so dobri bleferji, ki jih ponavadi hitro razkrinkajo ostali navigatorji s svojim šestim čutom.

Marsikdo se sprašuje, kako je mogoče, da nekateri ljudje, ki imajo kakšno telesno invalidnost oziroma okvaro zmorejo vrhunske dosežke. Ampak vse je v sposobnem navigatorju!

Če pa je navigator užaljen, ali je z njim karkoli narobe, pa se lahko tudi zgodi, da navigator ugasne in potem se takemu stanju ponavadi reče depresija, saj v človeku ni več vzpodbude, da bi karkoli še počel. Letalo je takrat videti povsem neodzivno. Tu se potem postavi vprašanje, na kakšen način se da ponovno zagnati navigatorja? Torej kako narediti reboot pilota na zadnjem sedežu. Danes se to poskuša predvsem z raznimi zdravili, je pa vprašanje, koliko je to lahko sploh učinkovito, saj do tja, kjer je navigator, ta zdravila verjetno sploh ne prodrejo.

Jaz sem imel danes zjutraj že en hud zaplet z mojim navigatorjem, ker se nisva strinjala s tem, kakšne čevlje obuti. On je trdil, da morajo biti modni in skladni z obleko, jaz sem pa trdil, da je zunaj dež in da potrebujem čevlje, ki jih ne bo premočilo.

Kdo je zmagal, je pa upam jasno. Pilot! It’s always my call. Če gre kaj narobe, je pa kriv navigator za napačne sugestije in občutke.

O kakšna velika laž! Do tega jutranjega notranjega konflikta dejansko sploh ni prišlo! Onyx samo poskuša biti zabaven. S čevlji se jaz ne ukvarjam.

A?

Sem se pa naučil do sedaj vsaj to, da drugih po sebi ne moreš ocenjevati, ker vsak je svoj model. Oziroma po novem lik.

Je pa potrebno postaviti neprijetno vprašanje, zakaj se nekateri piloti in njihovi navigatorji obnašajo deviantno, torej v nasprotju z aktualnimi družbenimi normami in moralnimi vrednotami. Nekaj se morda res da pojasniti s človekovo svobodno voljo, nisem pa prepričan če vse.

Preberi še:
Aktivno upravljanje lastnih misli

Oddajte komentar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Odjava /  Spremeni )

Google photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google računom. Odjava /  Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Odjava /  Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Odjava /  Spremeni )

Connecting to %s